De Betuwelijn? Vergeet dat drama maar. Het Roergebied “ons achterland”? Das war damals, de Kohlenpott is tegenwoordig een soort pretpark voor kunst en cultuur. Vanaf nu kunnen goederen rechtstreeks per trein van Rotterdam naar… China!
De Chengdu-Tilburg-Rotterdam-Express, zoals de initiatiefnemers hem hebben gedoopt, is al in juni stilletjes gaan proefrijden, en onderhoudt inmiddels een wekelijkse dienst.
Eind volgend jaar moet die zijn uitgebreid naar vijf keer per week, zo meldde het Rotterdamse havenbedrijf deze week een persbericht. De ‘spoorshuttle’ voor goederen is een samenwerking tussen de Chinese spoorwegmaatschappij CDiRS en Railport Brabant, een dochter van het Nederlandse logistieke en vervoersbedrijf GVT Group uit Tilburg.
De eindstations zijn Rotterdam en de tweeduizend jaar oude, strategisch midden in China gelegen stad Chengdu, tegenwoordig veertien miljoen inwoners groot en hoofdstad van de provincie Sichuan. Vanuit Chengdu lopen er goede spoorverbindingen naar andere belangrijke steden als Shanghai, Shenzhen en Wuhan, maar ook naar Vietnam en Zuid-Korea.
Vijftien dagen per trein van Rotterdam naar Chengdu
De nieuwe Express doet vijftien dagen over de reis, die via Polen, Moskou en Kazachstan loopt. Verkeersvliegtuigen doen een kleine tien uur over het traject, dat door de lucht een kleine 8.500 kilometer lang is. Allard Castelein, CEO van havenbedrijf Port of Rotterdam, noemt de Express “een mooie ontwikkeling”. Over zee is Rotterdam al de belangrijkste Europese bestemming voor Chinese lading.
"Met deze shuttle voegen we hier nu ook een snelle landverbinding aan toe." Volgens Roland Verbraak van GVT Group gaan goederen uit China vanuit Rotterdam meestal short sea, de moderne term voor kustvaart overzee, door naar het Verenigd Koninkrijk, Scandinavië en Portugal. GVT staat voor Gebroeders Versteijnen Transport en is opgericht in 1957 door twee broers met die achternaam.
Hun nazaat Wil is een van de huidige directeuren. GVT heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld van een puur vrachtwagenbedrijf tot een zogenoemde multimodale vervoerder, met eigen terminals voor binnenvaartschepen en goederentreinen in Tilburg. Roland Verbraak is Intermodal Director bij GVT.
En de Betuwelijn? Die werd na groteske overschrijdingen van bouwtijd – tien jaar, uiteindelijk – en bouwbudget – 4,7 miljard euro in plaats van 2,5 miljard gulden – uiteindelijk toch een redelijk succes. De eerste jaren na de opening in 2007 reden er tweehonderd treinen per week over de lijn, veel minder dan de geplande 350. Maar in 2011 waren dat er al 440 per week, en inmiddels zijn het er 550 per week.